onsdag 20 mars 2013

Hostelliv

Jag trodde jag hade skinn på näsan som var hårt som stål gällande att bo på hostel. Hade en tanke om att jag redan sett det värsta & att jag klarar av dom flesta boendesituationer. Är inte kräsen. Min första tanke när vi klev in i vårt nya hem för denna vecka var att jag inte hörde hemma där. Vi hade hamnat på ett så fint kallat "partyhostel". Vi insåg det när den inte allt för väldoftande irländaren på vårt rum frågade oss om vi skulle med och festa samma kväll. En tisdag. Nej tack vi jobbar och behöver sova. Hade nog vart bättre om jag gått och lagt mig igår kväll med några glas vin i kroppen för sömnens skull. Eller åtminstone ett par rejäla öronproppar.

Att bo på ett "partyhostel" innebär att folk festar HELA natten lång och sover i sina rum på dagarna. Det innebär att folk springer in & ut i ens rum minst en gång i halvtimmen. Sömnen infinner sig inte bättre att att dörren gnisslar så högt att man tror att den ska ramla av vid varje öppning & stängning. Musiken som mestadels består av elektroniska ljud pågår konstant från 20.00 - 06.00. Att den tjocka italienaren snarkar & att tjejen som sover under Ebba ramlar ur sin säng tre gånger gör inte heller situationen mycket bättre. Inte nog med detta. När väl partyhostelets partypeople bestämt sig för att sova bort hela soliga dagen kl 6 på morgonen och tystnad äntligen infinner sig så kör vägarbetet igång precis utanför vårt fönster som inte går att stänga. En borr i betong.

Med påsar under ögona så stora att det såg ut som om jag också festat 24 timmar gick jag då ner, arg som ett bi, till receptionen & frågade om vi fick pengarna tillbaka om vi checkade ut innan en hel vecka gått. Om vi ger två dagars notice får vi det.

Vi bestämde oss för att ge hostelet en chans till då det faktiskt har det bästa läget i hela Sydney & är det billigaste vi kunde hitta. ( försöken ju spara varje slant som går till mitt nästa äventyr) . Köpte ett par rejäla hörlurar & sov faktiskt hela natten inatt.

Den snarkande italienaren och tjejen som ramlar ur sin säng på nätterna är faktiskt riktigt hyggliga & idag ska hostelet vårstädas. Vi stannar nog veckan ut och får lite mer skinn på näsan i erfarenhet.

Precis nu ligger jag Mathilda & Ebba i en park, lyssnar på podcast och njuter av dagens ledighet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar